Lagen aquarel komen onder de douche zodat een toevallig patroon overblijft, voorgezwart papier krijgt contour door weggommen van lijnen en vlakken, de tandenborstel komt in het potje acryl en wordt schoongepoetst door het keukenzeef....Steeds ontstaat er een grondering waarmee verder gewerkt wordt.

De ontmoeting met de ierse kunstenaar Liam Foster, die hem aanmoedigt, en vooral de vriendschap met de duitse schrijver/filosoof Alexander Gusovius zijn de bronnen die hem inspireren, op zoek naar steeds nieuwe optische emoties.

Jan Deckers, schilder

Een beeldend kunstwerk is reeds aanwezig in de materie waar men mee begint. Deze uitspraak van Michelangelo staat voor zich en verwoordt één mogelijheid om de wording van een kunstwerk te beschrijven.

Anders als in zijn muzikaal curicculum is Jan Deckers als beeldend kunstenaar een autodidakt pur sang. Pas op twintigjarige leeftijd worden de eerste lijnen en vlakken met potlood en penseel gezet. Er ontstaat echter al snel een manier van opbouw die het best te omschrijven is als een gronderen van de drager. Laag na laag worden hele zachte strukturen opgezet die, eerst onafhankelijk van elkaar, dan plots een eenheid vormend, een herkenbaar motief openbaren, hetgeen dan voorzichtig afgewerkt wordt. De manieren van gronderen worden experimenteel bekeken.


Klikt u hieronder om de galerij (Engelstalig) te openen: